Storebrand på offensiven

Mens sparemarkedet er i ferd med å kjøle seg litt ned etter to rekordår har Storebrand åpnet lommeboken for å styrke egen satsing. Er målet dominans innen pensjonssparing, eller vil de gå for gull innen flere spareformer?

To store oppkjøp

Det finnes flere måter for bedrifter å vokse på, og en av de mest effektive er å kjøpe aktører som har produkter, løsninger eller kapabiliteter som komplimenterer og beriker selskapets egne. Det er nettopp dette Storebrand gjør når de velger å investere 400 millioner kroner for å overta Krons navn, plattform og portefølje.

En enkel og oversiktlig spareapp, kombinert med en viktig samarbeidsavtale med Akademikerne, har gjort Kron til en raskt voksende og særdeles spennende aktør innen pensjons- og fondssparingsmarkedet. For et relativt nytt og ukjent selskap, så kan Kron vise til vanvittige imponerende tall innen pensjonsmarkedet. Halvannet år etter egen pensjonskonto ble introdusert er utfordreren valgt av nesten 14 prosent av nordmenn som har gått vekk fra bedriftsavtalene. Til sammenligning velger under 5 prosent Storebrand.

Samtidig er ikke dette Storebrands eneste store investering det siste året. Tidligere i år brukte selskapet i overkant av to milliarder kroner for å overta Danica Pensjonsforsikring og deres massive pensjonsportefølje. Dette viser at selskapet satser tungt og jakter både bedrifts- og private avtaler for innskuddspensjonen.

Hva har Kron lykkes med?

Det har blitt snakket mye om norsk fintech, og det er stadig fokus på de manglende suksessene eller selskap som ikke klarte seg. Det er derfor svært gledelig å se Kron lykkes på denne måten. Ikke bare selges selskapet for noe som må være norgesrekord for en norsk fintech, men merkevaren skal fortsatt brukes og vi regner med at Storebrand vil finne mye inspirasjon i Krons arbeid.

Vi er forsiktige med å legge for mye i tilbakemeldinger i App Store og Google Play. Det er likevel interessant å gå gjennom tilbakemeldinger fra kundene. God og tilgjengelig kundeservice, et språk som alle forstår og en enkel og forståelig app er gjengangere i kommentarfeltet.

I motsetning til mange banker og finansforetak er det tydelig at Kron har satt kunden i fokus når de har utviklet appen.

Med et utenfra og inn-perspektiv har de ikke bare klart å gjøre fond- og pensjonssparing enkelt, men de har lykkes med å gjøre dette heldigitalt. Det er nok ikke tilfeldig at de uoffisielt har den best rangert bank eller spareappen i App Store og Google Play.

Ser vi starten på noe større?

Det er enkelt å se på Storebrands to nyeste oppkjøp og tenke at dette er en av landets store pensjons- og forsikringsaktører som sementerer sin posisjon i et marked der de allerede er godt posisjonert. Samtidig er det lov å håpe på mer.

Med Kron så får man også en brukervennlig og transparent tjeneste for fondsinvestering som er optimalisert for mobiltelefonen. I tillegg til dette er Storebrand allerede inne på eiersiden i det svenske fintech-selskapet Dreams, som i likhet med Kron har en spareapp som kundene ser ut til å ha trykket til sine bryst.

Fremtiden vil vise hvordan satsingen utenfor pensjon vil se ut, men det er ingen tvil om at kombinasjonen av gode, tekniske løsninger for sparing og en ressurssterk eier som Storebrand, er spennende å følge med på. Ønsket fra oss i Cicero er et uredd Storebrand som nå hopper inn i sparekampen med begge beinene, og virkelig skaper litt furore. Det gagner både bransjen og forbrukerne.

Dette innlegget ble først publisert i Cicero Markedsrapport. Nysgjerrig på våre rapporter? Ta kontakt petter.solerod@cicero.no