Eiendomsmegling har i årevis bidratt til vekst hos en rekke av landets banker, enten gjennom heleide og deleide datterselskap, eller gjennom samarbeidsavtaler.
Slike samarbeid kan kun beskrives som en vinn-vinn situasjon der bankene når både nye og eksisterende kunder, samtidig som meglerne har lett tilgang på finansiering for potensielle boligkjøpere.
Flere av de nasjonale bankene, samt en rekke regionale banker, eier egne eiendomsmeglerhus.
Andre banker har landet samarbeidsavtaler som skal bidra med trafikk mellom selskaper innen bank og eiendomsmegling. Danske Bank har inngått en avtale med innovative Propr og den nylig lanserte LOKALBANK-alliansen inngikk nylig en samarbeidsavtale med Partners Eiendomsmegling.
Denne måten å vurdere banktjenester på har blitt stadig vanligere, og bankene bør hele tiden være på utkikk etter kilder for vekst gjennom andre kanaler enn sine egne.
Sannheten er det finnes en rekke andre spor som kan gås opp. Men for å identifisere disse krever det at bankene tenker litt annerledes.
Av Petter Solerød, Analytiker i Cicero Consulting.
Dette innlegget ble først publisert i Cicero Markedsrapport. Nysgjerrig på våre rapporter? Ta kontakt petter.nybakk@cicero.no