Perspektiver på fremtidens bankbransje

Norske banker har både mobilisert og gjort formidable investeringer for å henge seg på den digitale utviklingen, men hviler fortsatt tidvis på gårsdagens suksesshistorier i møte med en ny virkelighet.

Det er en bred enighet i bransjen om at teknologi handler om mer enn å redusere kostnader, kunden skal være i sentrum, data er det nye gullet, og neste generasjons kunder vil ha helt andre forventninger til hva en bank vil være.

Men fortsatt bærer bankenes nett- og mobilbanker preg av å være en digital representasjon av kontoutskriften, og tiden vil vise om det er bankene som virkelig evner å omsette ord til handling og være de som redefinerer fremtidens finansielle tjenester.

Det er i nettopp når pendelen svinger motsatt vei at morgendagens vinnere utmerker seg ved å klare å dra fra i motbakke.

Etter en rekke investeringer i innovasjon og eksperimentering med ny teknologi etterfølges dette som regel av en periode der lønnsomhet og kostnadskontroll er i førersetet. En rekke banker har allerede varslet kostnadsprogrammer og nedbemanninger, og en undersøkelse foretatt av SEB og Deloitte viser til at bransjen forbereder seg på ytterligere nedbemanninger.

Det er i nettopp når pendelen svinger motsatt vei at morgendagens vinnere utmerker seg ved å klare å dra fra i motbakke. Fintech slik vi kjenner det ble unnfanget som en direkte konsekvens av finanskrisen, og nok en gang opplever vi en ny krise som påvirker bankens avkastning mens den samtidig forsterker trendene som favoriserer lettbente og heldigitale utfordrere.

Det er i denne virkeligheten det er viktigere enn noen gang for bankene å stå linjen ut og innovere smart og kostnadseffektivt for å opprettholde lønnsomheten på samme tid som man ruster seg for fremtiden.

Av Christoffer O. Hernæs, rådgiver i Hernæs Consulting.

Dette innlegget ble først publisert i en trendrapport vi i Cicero har laget sammen med morselskapet vårt Itera og DNX. Rapporten kan du laste ned under.


Last ned trendrapport om fremtidens bankbransje

    Ja, jeg ønsker å bli lagt til Cicero Consultings e-postliste. Vi vil kun sende deg informasjon om aktuelle tema og arrangementer. Du kan melde deg av når som helst.


    Get your copy in English here