Vipps har lenge drømt om å bli en preferert butikkbetalingsløsning uten å lykkes. Nå har de tatt et modig nytt steg ved å etablere en samarbeidsavtale med Alipay. Vi tror det er et steg i feil retning.
Vipps er ikke første aktør til å inngå forhandleravtaler med Alipay i Norge. Tidligere i år inngikk Nets et samarbeid som gjør det mulig for butikker å akseptere kinesiske mobilbetalinger. Vipps lanserer nå en lignende avtale, samtidig som de får mulighet til å bruke Alipays standard for QR-koder, slik at nordmenn kan betale med Vipps i utlandet neste år. Men kan vi nå forvente at Vipps vil ta opp kampen om butikkbetaling i Norge?
Butikkbetaling har lenge stått på Vipps’ agenda og ønskeliste. Manglende tilgang på iPhonens NFC-teknologi har vist seg å være en showstopper for alle betalingsapper som har forsøkt å knekke koden. Det er åpenbart at Vipps nå går for andrevalget ved å satse på QR-koder. QR-betaling er nemlig en kronglete løsning, både for butikken og kunden. Men hvis alternativet er å stå på sidelinjen og observere to amerikanske mastodonter gå seirende ut av kampen, har de kanskje ikke annet valg enn å dra opp en kinesisk kanin av hatten. Alipay har demonstrert at QR-koder fungerer godt nok for 700 millioner kinesere. Det er dog svært lite som tyder på at QR-kodens suksess i Kina vil gjenskapes i Norge.
Alle vet at Vipps jobber med å gjøre livet enklere for kundene. Men i hvor stor grad kan egentlig butikkbetaling forenkles? Når alternativet til kortet er mobilen, er det en tøff oppgave å få nordmenn til å endre sine vaner. Kortet er fra før av enkelt og «tæpping» gjør det enda enklere. Jeg mener QR-koder er et dårligere alternativ, og ikke leverer på Vipps sin ambisjon og løfte om forenkling.
QR-koder er svært lite utbredt i Norge. At rundt 40 brukersteder i Bergen står klare til å ta imot betaling med QR-koder er kun en dråpe i havet, spesielt når alle terminaler i Norge skal være åpnet for tæpping med kort, mobil eller klokke innen 2020.
Apple Pay og Google Pay er fremdeles lite tilgjengelig da få av bankene har valgt å inngå partnerskap. Vipps har derfor noen klare fordeler dersom de tar opp kampen om butikk-betaling; Vipps er tilgjengelig for alle – uavhengig av bankforbindelse og logo man har på mobilen. Og de har en av Norges sterkeste merkevarer – med en merkevare som er elsket av 3 millioner nordmenn og en tjeneste som ikke ekskluderer brukere er utgangspunktet verdt å bygge videre på.
For at Vipps skal lykkes med butikkbetaling i Norge er de nødt til å ha brukerstedene med på reisen. Argumentene for at luksusbutikker og turistdestinasjoner bør tilrettelegge for at ferierende kinesere kan betale QR-koder er åpenbare. Men hvorfor skal dagligvareaktørene innføre nye betalingssystemer når eksisterende løsninger fungerer godt nok? Og hvordan skal Vipps som har begrenset tilstedeværelse i butikkene overtale brukerstedene? Og kanskje aller viktigst; hvorfor skal kundene bruke denne løsningen når kortbetaling oppleves som enklere?
Aera (eid av Norgesgruppen og Coop) har lenge satset på nye innovative betalingsmåter i butikk uten å lykkes. Aera kan representere en spennende døråpner for Vipps inn i tusenvis av dagligvarebutikker. Begge partene trenger en seier innenfor butikkbetaling – særlig Aera som har gått gjennom en turbulent tid preget av røde tall og lederutskiftning.
For at dagligvareaktørene skal overbevises må pris, enkelthet og fordelsprogrammene ivaretas. Det er en krevende prosess å få disse brikkene til å falle på plass – og fallhøyden er stor. Derfor fremstår en internasjonalisering som en mer fornuftig beslutning som gir nye inntektsstrømmer fra norske sydenfarere. Samtidig får Vipps testet ut om mange nok nordmenn returnerer med en stor forkjærlighet for QR-koder i bagasjen eller ikke.
Det er til syvende og sist brukerne som har det siste ordet – og i dag er det svært få som etterspør QR-koder for betaling i norske butikker. Vi tror ikke Vipps sitt nylig inngåtte samarbeid med Alipay vil forandre på dette. Og da vil heller ikke Vipps lykkes med butikkbetaling. I alle fall ikke i denne omgang.
Skrevet av Stefan Astroza
Innlegget ble først publisert på Shifter.no, 17. desember 2018
Nysgjerrig på våre synspunkter og analyser? Vi blir glade for å høre fra deg! Ta kontakt på e-post stefan.astroza@cicero.no